DEFINISI KOMUNIKASI
Kita sering membicarakan ttg komunikasi yg baik
& relevan akan mampu mempengaruh minda mahupun tindakan/perilaku seseorang.
Kebanyakkan drpd kita mengandaikan komunikasi itu sebagai percakapan
sehari-hari tak kiralah ianya percakapan yg rasmi atau biasa2 seja. Komunikasi
sebenarnya merangkumi dua(2) aspek iaitu komunikasi lisan dan juga komunikasi
bkn lisan.
Komunikasi Lisan adalah melibatkan percakapan
atau perbualan & penulisan yg bertujuan menyampaikan mesej dr satu pihak
kpd pihak yg lain & pihak yg menerima mesej itu pula akan memproses mesej
yg diterima itu. Ia juga tidak terhad secara "face to face" saja,
malah komunikasi secara virtual atau maya seperti chatting & e-mail juga
adalah dikategorikan sebagai komunikasi lisan kerana tujuannya sama iaitu
menyampaikan mesej.
Komunikasi Bukan Lisan pula adalah komunikasi
yg melibatkan gerak-laku seseorg individu yg ditunjukkan seperti posture tubuh,
gesture tangan/kepala, mimik muka termasuk mata, hidung & bibir. Cthnya,
menggelengkan kepala memberi maksud tak mahu atau tak setuju dan sebaliknya
jika menganggukkan kepala tanda setuju.
Definisi komunikasi
Secara umum, komunikasi ialah proses
penyampaian atau pemindahan mesej dari seorng kepada yang lain. Ia juga adalah
proses mewujudkan kefahaman orang lain mengenai mesej yang disampaikan dan
kedua-duanya mempunyai kefahaman yang dikongsi bersama.
Komunikasi berkesan
Komunikasi berkesan berlaku dalam
keadaan-keadaan berikut:
1. mesej yang disampaikan difahami dengan tepat
dan jelas penerima
2. makna mesej difahami dan dikongsi bersama
oleh penghantar dan penerima
3. perubahan yang berlaku (sekiranya
dikehendaki) akibat dari mesej adalah seperti
perubahan yang dikehendaki oleh penghantar
4. mesej yang disampaikan mempunyai kos efektif
Elemen dalam komunikasi
Elemen-elemen tersebut adalah:
1. Penghantar - Orang yang mempunyai mesej
untuk disampaikan.
2. Mesej - Maklumat idea atau pandangan yang
datangnya dari minda penghantar dan cuba disampaikan kepada pihak lain.
3. Gangguan - Perkara-perkara yang menggangu
dan menghalang keberkesanan komunikasi. Akibatnya maklumat yang diterima
mungkin tidak tepat atau salah tafsir
Penghantar
Penghantar hendaklah memastikan perkara-perkara
berikut diberi perhatian sewajarnya iaitu:
1. penghantar jelas tentang mesej yang hendak
disampaikan
2. meneliti dengan baik mesej yang hendak
disampaikan
3. pasti dengan kepentingan mesej itu
4. Mendapatkan perhatian penerima
5. menghantar pada waktu yang tepat dan sesuai
6. sensitif kepada maklumbalas pihak lain
7. mengenal pasti gangguan
8. mengurangkan gangguan
Maklum balas boleh diberi atau didapati melalui
berbagai kaedah iaitu:
1. mengemukakan soalan-soalan sama ada daripada
penghantar atau penerima
2. reaksi-reaksi bukan lisan yang kelihatan
3. rephrasing atau paraphrasing iaitu
merumuskan semula mesej
4. ringkasan-ringkasan
Antara gangguan dalam komunikasi ialah:
1. persediaan yang tidak mencukupi di pihak
penghantar sehingga menyebabkan mesej
kurang jelas .
2. penghantar dan penerima tidak dapat mengenal
pasti dan memisahkan antara
pemerhatian, sangkaan dan mesej sebenar.
3. pemilihan perkataan yang tidak tepat dan
terlalu umum yang mengundang tafsiran
berbeza-beza mengenai perkataan
4. masing-masing mempunyai kefahaman yang
berbeza-beza mengenai perkataan dan
ayat.
5. Satu pihak sensitif dan menghormati kelainan
pihak lain. Anggapanya ialah semua
yang terlibat mempunyai pandangan dan perasaan
yang serupa.
Terdapat beberapa kemahiran yang terlibat dalam
komunikasi berkesan iaitu:
1. Kemahiran tingkah laku
a) komunikasi mata
b) kedudukan tubuh dan pergerakan
c) mimik muka dan air muka
d) ketrampilan
e) suara
f) komunikasi berkesan
2. Kemahiran menimbulkan minat orang
a) libatkan pendengar
b) menghiburkan
c) mengenalpasti keistimewaan orang lain
d) membawa topil perbualan yang anda mahir
3. Kemahiran memberi perhatian
a) mendengar dengan aktif
b) menumpukan sepenuh perhatian dengan
perhubungan mata
c) mata tidak liar ke sana ke mari tidak kerap
melihat jam atau tidak meninjauninjau
keluar
d) memberi maklumbalas lisan atau bukan lisan
yang positif seperti perkataan
ya atau mengangguk angguk kecil
e) bertanya untuk penjelasan selanjutnya
sekiranya kurang jelas
4. Kemahiran mendengar
5. Kemahiran pemerhatian
6. Kemahiran mengemukakan soalan
a) Soalan tertutup
b) Soalan terpimpin
c) Soalan terbuka
7. Kemahiran memberi rekleksi perasaan
8. Kemahiran memberi maklumbalas
9. Maklumbalas yang gagal
Perhubungan Interpersonal
Perhubungan Interpersonal ialah bagaimana anda
berinteraksi dan berkomunikasi dengan
seorang yang lain. Anda memerlukan kemahiran
bagi mendapatkan perhubungan yang baik. Dalam komunikasi dan perhubungan
interpersonal, terdapat 2 peringkat yang terlibat iaitu:
1 Peringkat maklumat
2 Peringkat perhubungan
3 Layanan yang diharapkan
Difahami
Setiap individu mahu dirinya difahami dan tidak
disalah anggap. Individu adalah unik,
mempunyai latarbelakang berbeza dengan
pengalaman berbeza yang menyebabkan peribadi dan kelakuannya sedemikian rupa.
Semua orang tidak mahu dirinya dijatuhkan hukuman atau dituduh melulu kerana
sesuatu sebab.
Diterima
Untuk diminta diterima seadanya, tanpa perlu
dipersoalkan bagaimana dan mengapa. Setiap orang mahukan kebebasan asas dan
diberi ruang untuk membentuk peribadinya sendiri tanpa perlu ubahsuai yang
banyak kepada masyarakat sekeliling, dengan syaratnya kebebasan tersebut tidak
menggangu ketenteraman orang lain. Apabila ada standard atau piawaian yang
sukar diterima oleh orang orang tertentu, maka terjadilah singkiran dan
penafian.
Dipercayai
Manusia memninta dipercayai tanpa melihat paras
rupa atau kedudukan pada dasarnya
layanan seperti di atas diperlukan oleh setiap
orang, bersesuaian dengan fitrah semulajadi manusia sebagai seorang ahli
masyarakat. Apabila semuanya ini dipenuhi maka akan berlakulah keadaan ideal
yang harmoni dan bersefahaman.
Asas perhubungan interpersonal
1. layanan orang lain sebagaimana anda mahu
diri anda dilayan oleh orang lain
2. usah beri layanan yang tidak wajar kepada
orang lain sebagaimana anda tidak mahu
diri anda dilayan sedemikian rupa walaupun
orang lain memberi anda layanan yang
tidak wajar.
Empati
Empati ialah untuk anda memahami pandangan,
kelakuan, sikap atau perasaan seseorang sekiranya amda ,asih melihat dari dunia
anda. Untuk anda memahami dan menyelami pandangan, perasaan, sikap dan kelakuan
orang lain, anda perlu keluar dari dunia anda dan memasuki dunia orang
berkenaan.
Langkah untuk mempraktikan sikap empati:
1 mendengar secara aktif
2. mendapatkan maklumat fakta dan perasaan
disebaliknya
3. mengesahkan kefahaman anda melalui kaedah
“paraphrasing” atau “rephrasing”
4. melihat isu dan pandangan melalui kacamata
5. bersama-sama memahami dan menyelami perasaan
mereka dengan bersungguhsungguh
Rapport b'maksud :
i. memupuk perhubungan /membina jambatan
perhubungan antara anda dan
orang lain.
ii. kepercayaan atau percaya mempercayai antara
satu sama lain
Cara-cara memupuk rapport
Fokus kepada diri orang berkenaan kerana pada
prinsipnya semua orang berminat dengan dirinya sendiri. Memandangkan anda perlu
memupuk perhubungan dan menarik minatnya maka fokus adalah kepada diri dan
subjek orang berkenaan.
Bagi memupuk kepercayaan lakukan apa yang anda
katakan. Ini bermakna anda tidak
berpura-pura atau bermuka-muka.
Asertif
Asertif ialah kelakuan atau tindakan seseorang
dalam menyatakan perasaan, pandangan dan haknya dengan jelas dan tegas tanpa
menggangu perasaan atau hak orang lain. Dalam komunikasi terdapat tiga kelakuan
atau tindakan yang dapat dilihat iaitu:
a) Pasif – kelakuan (kelakuan atau tindakan
dimana anda tidak berdiri untuk
menegakkan hak dan pandangan anda.
b) Agresif- kelakuan (Kelakuan atau tindakan
yang agresif kadang kala disalah
anggapkan sebagai asertif)
c) Asertif – kelakuan (orang yang yakin pada
dirinya dan jelas akan haknya
biasanya mempunyai kelakuan asertif)
Secara amnya ada 2 pendekatan kepada masalah
perhubungan interpersonal iaitu:
1. Menyelesaikannya iaitu mencari jalan untuk
menyelesaikan dan memperbaiki
perhubungan.
2. membiarkanya iaitu menghindari orang
berkenaan sekiranya boleh.
Konflik
Konflik ialah satu keadaan di mana terdapatnya
pertembungan dan pertentangan dua yang berbeza tidak kira sama ada dua kehendak
berbeza, dua keperluan berbeza atau dua kepentingan berbeza dalam satu jiwa
yang menyukarkan pilihan dan keutamaan.
Pendekatan yang boleh diambil untuk
meyelesaikan konflik ialah:
a) Berhadapan dengan orang yang berkenaan dan
menyelesaikannya
b) melibatkan orang ketiga yang mempunyai kuasa
c)
salah seorang mengalah dan berundur dari konfliknya
No comments:
Post a Comment