Sunday, 16 October 2016

2.4 PENYIARAN ISLAM SEBAGAI MEDIUM DAKWAH

2.4.2 Kaedah Dakwah
                  Ada dua unsur dakwah yang begitu erat dalam hubungan, iaitu isi dan cara penyampaiannya. Isi atau bahan-bahan dakwah sampai dengan tepat ke sasaran sangat bergantung pada cara penyampaiannya atau kaedahnya. Juga kaedah pun biasanya merujuk pada bahan itu. Dr. Quraisy Shihab berpendapat bahawa ketidaktepatan dari keduanya sering menimbulkan persepsi yang keliru.
       Pada bagian ini akan dibahas mengenai kaedah-kaedah dakwah, memandangkan sudah jelas materi dakwah itu yang tak lain adalah ajaran-ajaran agama Islam.
       Kaedah berasal dari kata metodos (Bahasa Yunani) yang bererti jalan, dalam hal ini kaedah adalah cara yang telah ditetapkan dan melalui proses pemikiran untuk mencapai suatu maksud 
       Suatu maksud yang dituju dalam kaedah ini adalah membantu manusia untuk tetap sedar dan berusaha agar tetap berada di jalan yang lurus agar tidak tersesat. Jalan lurus ini adalah Islam. 
"Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yng baik dan berdebatlah dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalannya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk. (QS. An-Nahl: 125)
       Dari ayat di atas seruan kepada jalan Tuhan agar tidak tersesat disebutkan terdapat tiga cara, yaitu: dengan hikmah, dengan pengajaran yang baik dan dengan berdebat dengan cara yang baik. Kaedah-kaedah inilah yang akan di bahas satu persatu di sini.

·         Kaedah Al Hikmah

       Muhammad Abduh berpendapat bahawa, "Hikmah adalah mengetahui rahasia dan faedah di dalam tiap-tiap hal." 
Sering dalam kehidupan seharian kita mendengar ungkapan "ambil hikmahnya" yang mungkin maksudnya adalah perhalusi persoalan yang ada untuk mengetahui apa sesungguhnya yang sedang terjadi. Yang akhirnya seperti pendapat Muhammad Abduh diatas, dengan usaha yang cermat untuk memahami persoalan yang ada akan terbaca rahsia dan faedah dalam tiap-tiap  pristiwa atau perkara. Bahasa kenyataan lebih fasih daripada bahasa lisan.
       Sebagai kaedah dakwah akhirnya terkesan disini bahawa dalam penyampaian mesej, seorang pendakwah harus sungguh-sungguh dalam memanfaatkan potensi yang ada pada dirinya untuk faham terhadap kenyataan yang melingkupinya. Seorang pendakwah musti faham persoalan yang sedang dihadapinya, bukan hanya pada permukaannya tapi sampai ke jantung masalah. Dakwah bil hikmah adalah dakwah dengan menggunakan perkataan yang pasti dan benar, yaitu dalil yang menjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan. Demikian menurut Imam Abdullah bin Ahmad Mahmud An Nasafi.
       Disamping mampu menjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan atau kesamaran pengetahuan yang mendalam juga akan menghasilkan kebijaksanaan. Al hikmah juga diertikan kebijaksanaan, akal budi yang mulya dan menarik perhatian orang kepada agama atau Tuhan. 
       Pada tahap ini kebijaksanaan akan berpengaruh pada ketepatan dalam mengolah bahan dakwah. Kerana ketepatannya menentukan kejayaan dakwah dan ketidaktepatannya mengaburkan bahkan menimbulkan persepsi yang keliru atas mesej dakwah bahkan agama itu sendiri. Maka hikmah pula yang pada akhirnya menentukan sikap pendakwah, apakah harus bicara atau diam.

·         Kaedah Al Mau'idzah al Hasanah

       Mau'idzatul hasanah terdiri dari dua kata yaitu mau'idzah dan hasanah. Kata mau'idzah bererti nasihat atau peringatan dan hasanah artinya kebaikan.
        Pengertiannya secara istilah menurut Imam Abdullah bin Ahmad an Nasafi adalah: "Al Mau'idzatul hasanah adalah perkataan yang tidak tersembunyi bagi mereka, bahawa engkau memberi nasihat dan menghendaki manfaat kepada mereka atau dengan Al-Quran".
        Cara dakwah semacam ini dengan memberi nasihat lazim ditemui dalam masyarakat kita, di mana para pendakwah berceramah di mimbar-mimbar, memberi nasihat di depan umat dalam pelbagai acara dan dalam banyak kesempatan. Kisah-kisah yang baik yang diceritakan oleh orang tua kepada anaknya, bimbingan-bimbingan guru di sekolah, prilaku-prilaku yang baik pun termasuk kaedah ini. 
       "Mau'idzatul hasanah merupakan salah satu manhaj (kaedah) dalam dakwah untuk mengajak ke jalan Allah dengan memberikan nasihat atau bimbingan dengan lemah lembut agar mereka mau berbuat baik," begitu menurut Abdul Hamid al Bilali dalam Fiqh al Dakwah fiingkar al Mungkar  

·         Kaedah Al Mujadalah Bi-al-Lati Hiya Ahsan

            Al Mujadalah artinya adalah dialog. Berasal dari kata " jadala " yang menurut Dr. Quraisy Shihab bermakna "menarik tali dan mengikatnya guna menguatkan sesuatu", maka perdebatan ibarat menarik dengan ucapan untuk meyakinkan lawannya dengan menguatkan pendapatnya melalui hujah yang disampaikan.

                  An Nasafi berpendapat bahawa, "Berbantahan dengan baik yaitu dengan jalan yang sebaik-baiknya dalam bermujadalah antara lain dengan perkataan yang lembut, lemah lembut, tidak dengan ucapan yang kasar atau dengan mempergunakan sesuatu (perkataan) yang boleh menyedarkan hati, membangunkan jiwa dan menerangi akal fikiran, ini merupakan penolakan bagi orang yang enggan melakukan perdebatan dalam agama "Dari penguraian tadi menjelaskan bahawa perbezaan pendapat yang lazim dalam pergaulan hidup terutama dalam agama penyelesaiannya haruslah menimbang banyak kebaikan. Perdebatan-perdebatan yang sering tak dapat dielakkan dalam perbezaan pendapat tak lebih sebagai dialog dalam usaha mencari kebenaran yang terbaik. Jadi ini sesuatu yang sinergis, tidak melahirkan permusuhan, saling menghargai pendapat dan ikhlas menerima kebenaran. 

2.4.3 Etika Dakwah
Jadi, dalam Al-Quran dijelaskan, ada tujuh etika bahasa dalam berdakwah:

·         Perkataan yang ma'ruf. 
Maksud ma'ruf di sini adalah mengenal, pembiasaan. Jadi sebaiknya sebelum kita berdakwah, kita berusaha mengenal orang-orang di sekitar kita, di persekitaran kita berada. Membina kedekatan personal lebih dulu dengan mereka. Bagaimana kebiasaan mereka, budaya mereka, dan lain sebagainya. Bukanlah hal yang baik kalau kepada orang asing yang baru saja kita temui di jalan, tiba-tiba kita bicara masalah khilafah, syariat Islam dan sebagainya, tanpa kita tahu bagaimana karakter, pemahaman, atau pola pikir orang tersebut.

·         Perkataan yang benar. 
Ini tidak perlu penjelasan lebih panjang. Sudah menjadi kewajipan kita untuk berbicara dengan kebenaran, kejujuran.

·         Perkataan yang baligh, fasih, dewasa, menyentuh kepada hati. 
Menggunakan pilihan kata yang menyentuh kepada hati seseorang juga menjadi keutamaan.Kerana dalam banyak kisah-kisah Islam kita dapati, seseorang menerima kebenaran Islam justru bukan dari perdebatan dalil-dalil, tetapi justru ketika hatinya tersentuh dengan kata-kata dan akhlak mulia Rasulullah saw dan para pengikutnya.

·         Perkataan yang karim, mulia, hormat, sopan. 
Lagi-lagi, kesantunan juga harus tetap diutamakan. Pemilihan kata yang santun, menunjukkan rasa hormat pada lawan bicara. Ini juga akan menghadirkan respek dari lawan bicara kepada kita. Ketika mereka merasa dihargai, maka insya Allah, kebenaran yang ingin kita sampaikan akan lebih boleh diterima.

·         Perkataan yang memudahkan. Mudah difahami, mudah difahami. 
Allah swt. menurunkan perintah-perintahNya dalam Al-Quran menggunakan bahasa Arab agar dapat mudah difahami manusia. Apa gunanya menggunakan bahasa yang tinggi tapi tak boleh difahami? Mesej kebenaran yang ingin kita sampaikan bukannya diterima, malah justru akan ditinggalkan.
·         Perkataan yang lembut. 

Kelembutan selalu menjadi senjata yang ampuh dalam memenangi hati yang keras. Bukan perkara yang mudah saya sedar. Tapi bukan bererti kita harus menyerah untuk terus cuba memperlembut bahasa kita. Kerana keras lawan keras, hanya akan melahirkan kehancuran.

·         Perkataan yang berbobot. 

Terus belajar dan melengkapkan diri dengan pengetahuan. Solat tahajud menjadi sarana ampuh agar kita terus berada dalam lindungan Allah Ta'ala, dan selalu mendapat kurnia agar kita boleh menyampaikan kebenaran dengan elegan dan tentu saja sarat dengan ilmu. Banyak kajian yang telah mengemukakan manfaat daripada bangun malam untuk melaksanakan solat tahajud.

Ketujuh etika ini mungkin boleh dikatakan sedikit dari segi kuantiti, tapi berat dari segi kualiti.Memohon butuh doa dan usaha yang terus menerus. Dan saya rasa sih, ngga cuma untuk berdakwah saja etika bahasa ini harus diterapkan. Dalam kehidupan seharian kita bercakap dengan sesiapa, bila-bila masa, dan membicarakan apa-apa, ketujuh etika bahasa ini harus diterapkan.

2.4.4 Medium Dakwah
     
  Media dakwah adalah alat-alat atau peranti yang digunakan untuk memudahkan proses dakwah. Media-media ini digunakan sebagai usaha mengkongkritkan idea-idea yang ada dalam mesej dakwah.
       Salah satu media dakwah dan ini yang paling utama adalah juru dakwah itu sendiri. Badannya yang bertingkah laku dan yang mudah dikenali orang adalah media yang membolehkan orang-orang faham mesej-mesej dakwah.
       Muhammad Ghazali menegaskan bahawa: "Mereka sendiri (para pelaku dakwah) adalah dakwah atau teladan hidup dari ajaran-ajaran Islam. Juga dengan semangat dan teladan lah Islam mencapai gunung-gunung daratan Asia, merebak ke sawah-sawah tanah tropika dan menyusup ke semak semak Afrika. Tak ada lembaga-lembaga rasmi. Orang-orang Islam begitu saja pergi dengan dorongan dan kecenderungan peribadinya dan kemana-mana dia membawa agamanya.
       Di luar badanya tentu saja banyak hal yang boleh dimanfaatkan sebagai media dakwah. Apalagi dengan terus berkembanganya zaman dan terus pesatnya kemajuan teknologi makin canggih media yang boleh dimanfaatkan. Media-media cetak, seperti: buku, akhbar, majalah atau bulletin sudah tidak asing lagi bagi kita. Media elektronik, macam: radio, televisyen, computer (internet) bahkan handphone. Dan masih banyak yang lain seperti filem dan sebagainya. 



No comments:

Post a Comment