Sunday, 16 October 2016

2.4 PENYIARAN ISLAM SEBAGAI MEDIUM DAKWAH

2.4.2 Kaedah Dakwah
                  Ada dua unsur dakwah yang begitu erat dalam hubungan, iaitu isi dan cara penyampaiannya. Isi atau bahan-bahan dakwah sampai dengan tepat ke sasaran sangat bergantung pada cara penyampaiannya atau kaedahnya. Juga kaedah pun biasanya merujuk pada bahan itu. Dr. Quraisy Shihab berpendapat bahawa ketidaktepatan dari keduanya sering menimbulkan persepsi yang keliru.
       Pada bagian ini akan dibahas mengenai kaedah-kaedah dakwah, memandangkan sudah jelas materi dakwah itu yang tak lain adalah ajaran-ajaran agama Islam.
       Kaedah berasal dari kata metodos (Bahasa Yunani) yang bererti jalan, dalam hal ini kaedah adalah cara yang telah ditetapkan dan melalui proses pemikiran untuk mencapai suatu maksud 
       Suatu maksud yang dituju dalam kaedah ini adalah membantu manusia untuk tetap sedar dan berusaha agar tetap berada di jalan yang lurus agar tidak tersesat. Jalan lurus ini adalah Islam. 
"Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yng baik dan berdebatlah dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalannya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk. (QS. An-Nahl: 125)
       Dari ayat di atas seruan kepada jalan Tuhan agar tidak tersesat disebutkan terdapat tiga cara, yaitu: dengan hikmah, dengan pengajaran yang baik dan dengan berdebat dengan cara yang baik. Kaedah-kaedah inilah yang akan di bahas satu persatu di sini.

·         Kaedah Al Hikmah

       Muhammad Abduh berpendapat bahawa, "Hikmah adalah mengetahui rahasia dan faedah di dalam tiap-tiap hal." 
Sering dalam kehidupan seharian kita mendengar ungkapan "ambil hikmahnya" yang mungkin maksudnya adalah perhalusi persoalan yang ada untuk mengetahui apa sesungguhnya yang sedang terjadi. Yang akhirnya seperti pendapat Muhammad Abduh diatas, dengan usaha yang cermat untuk memahami persoalan yang ada akan terbaca rahsia dan faedah dalam tiap-tiap  pristiwa atau perkara. Bahasa kenyataan lebih fasih daripada bahasa lisan.
       Sebagai kaedah dakwah akhirnya terkesan disini bahawa dalam penyampaian mesej, seorang pendakwah harus sungguh-sungguh dalam memanfaatkan potensi yang ada pada dirinya untuk faham terhadap kenyataan yang melingkupinya. Seorang pendakwah musti faham persoalan yang sedang dihadapinya, bukan hanya pada permukaannya tapi sampai ke jantung masalah. Dakwah bil hikmah adalah dakwah dengan menggunakan perkataan yang pasti dan benar, yaitu dalil yang menjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan. Demikian menurut Imam Abdullah bin Ahmad Mahmud An Nasafi.
       Disamping mampu menjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan atau kesamaran pengetahuan yang mendalam juga akan menghasilkan kebijaksanaan. Al hikmah juga diertikan kebijaksanaan, akal budi yang mulya dan menarik perhatian orang kepada agama atau Tuhan. 
       Pada tahap ini kebijaksanaan akan berpengaruh pada ketepatan dalam mengolah bahan dakwah. Kerana ketepatannya menentukan kejayaan dakwah dan ketidaktepatannya mengaburkan bahkan menimbulkan persepsi yang keliru atas mesej dakwah bahkan agama itu sendiri. Maka hikmah pula yang pada akhirnya menentukan sikap pendakwah, apakah harus bicara atau diam.

·         Kaedah Al Mau'idzah al Hasanah

       Mau'idzatul hasanah terdiri dari dua kata yaitu mau'idzah dan hasanah. Kata mau'idzah bererti nasihat atau peringatan dan hasanah artinya kebaikan.
        Pengertiannya secara istilah menurut Imam Abdullah bin Ahmad an Nasafi adalah: "Al Mau'idzatul hasanah adalah perkataan yang tidak tersembunyi bagi mereka, bahawa engkau memberi nasihat dan menghendaki manfaat kepada mereka atau dengan Al-Quran".
        Cara dakwah semacam ini dengan memberi nasihat lazim ditemui dalam masyarakat kita, di mana para pendakwah berceramah di mimbar-mimbar, memberi nasihat di depan umat dalam pelbagai acara dan dalam banyak kesempatan. Kisah-kisah yang baik yang diceritakan oleh orang tua kepada anaknya, bimbingan-bimbingan guru di sekolah, prilaku-prilaku yang baik pun termasuk kaedah ini. 
       "Mau'idzatul hasanah merupakan salah satu manhaj (kaedah) dalam dakwah untuk mengajak ke jalan Allah dengan memberikan nasihat atau bimbingan dengan lemah lembut agar mereka mau berbuat baik," begitu menurut Abdul Hamid al Bilali dalam Fiqh al Dakwah fiingkar al Mungkar  

·         Kaedah Al Mujadalah Bi-al-Lati Hiya Ahsan

            Al Mujadalah artinya adalah dialog. Berasal dari kata " jadala " yang menurut Dr. Quraisy Shihab bermakna "menarik tali dan mengikatnya guna menguatkan sesuatu", maka perdebatan ibarat menarik dengan ucapan untuk meyakinkan lawannya dengan menguatkan pendapatnya melalui hujah yang disampaikan.

                  An Nasafi berpendapat bahawa, "Berbantahan dengan baik yaitu dengan jalan yang sebaik-baiknya dalam bermujadalah antara lain dengan perkataan yang lembut, lemah lembut, tidak dengan ucapan yang kasar atau dengan mempergunakan sesuatu (perkataan) yang boleh menyedarkan hati, membangunkan jiwa dan menerangi akal fikiran, ini merupakan penolakan bagi orang yang enggan melakukan perdebatan dalam agama "Dari penguraian tadi menjelaskan bahawa perbezaan pendapat yang lazim dalam pergaulan hidup terutama dalam agama penyelesaiannya haruslah menimbang banyak kebaikan. Perdebatan-perdebatan yang sering tak dapat dielakkan dalam perbezaan pendapat tak lebih sebagai dialog dalam usaha mencari kebenaran yang terbaik. Jadi ini sesuatu yang sinergis, tidak melahirkan permusuhan, saling menghargai pendapat dan ikhlas menerima kebenaran. 




No comments:

Post a Comment